|
Yazar
|
:
Neşe ARDA ONAR
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
18
|
Sayfa |
:
214-227
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
Neşe ARDA ONAR , (2017). JEAN BAPTİSTE VANMOUR’UN RESİMLERİNDE TÜRK KAHVESİ. Route Education and Social Science Journal , 18, p. 214-227. Doi: 10.17121/ressjournal.752.
|
1983 1878
|
Özet
Türk Kahvesi, 18. ve 19. yüzyıllarda Batılı ressamlar tarafından, Türklerin günlük yaşamlarında önemli bir yer tutan içecek olarak ve sosyolojik bir simge olarak resmedilmiştir. Jean Baptiste Vanmour, Jean Leon Gerome, Carle Van Loo, Pierre Desire Guillemet gibi sanatçıların resimlerinde Türk Kahvesi temaları görülmektedir. Vanmour da Fransız Elçisi Marquis de Ferriol maiyetinde 1699’da İstanbul’a gelmiş ve 38 yıl İstanbul’da yaşamıştır. Sanatçının, Recueil de cent estampes representant differentes nations du Levant 1714, (Levant’ın Çeşitli Milletlerini Tanıtan Yüz Gravürlük Derleme), adlı eserinde Osmanlı, Yunanistan, Eflak ve Macaristan’daki farklı dinleri, yaşayanları resmettiği gravür dizisi bulunmaktadır. Vanmour’un resimleri 18. yüzyıl Osmanlı yaşantısının fragmanları olarak yorumlanmaktadır. Sanatçı, İstanbul’da yaşadığı süre içinde Türk kültürünü yakından incelemiş ve hayranlık duymuştur. Türk Kahvesi’nin Türklerin günlük yaşamında bir içecek olmaktan ziyade sosyolojik simgesinin sorgulanması açısından Vanmour’un resimleri önemlidir. Türk Kahvesi, ikram olarak sofralara girmesinin yanı sıra Türklerin gelenek ve göreneklerinde önemli yer tutan “misafirperverlik” kavramının da önemli bir simgesi haline gelmiştir.
Anahtar Kelimeler
Türk Kahvesi, Türkler, Günlük yaşam.
Abstract
Turkish coffee was portrayed by western painters in the 18th and 19th centuries as a drink and a sociological symbol that occupies an important place in the daily lives of the Turks. Jean Baptiste Vanmour, Jean Leon Gerome, Carle Van Loo and Pierre Desire Guillemet. Vanmour came to Istanbul in 1699 with the French Ambassador Marquis de Ferriol and spent 38 years in Istanbul. The artist, Recueil de cent estampes representant differentes nations du Levant 1714, is a gravure sequence depicting different religions, living in the Ottoman Empire, Greece, Wallachia and Hungary. Vanmour's paintings are interpreted as fragments of the 18th century Ottoman experience. During the time he lived in Istanbul, the artist closely examined and admired Turkish culture. Vanmour's paintings are important in terms of questioning the sociological symbol of Turkish coffee, being a drink in the daily life of the Turks. Turkish coffee has become an important symbol of the concept of "hospitality" which has an important place in the traditions and customs of the Turks as well as entering the table as a treat.
Keywords
Turkısh Coffee, The Turks, Daily Life