|
Yazar
|
:
Muhammed Mahmud Al-Muhammed
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
14
|
Sayfa |
:
114-140
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
Muhammed Mahmud Al-Muhammed , (2017). TAŞKINLIK VE MUHALEFETİN ONDAKİ ETKİSİ. Route Education and Social Science Journal , 14, p. 114-140. Doi: 10.17121/ressjournal.674.
|
9480 4050
|
Özet
Taşkınlık; asırları aşıp çağımıza ulaşan ve türlü türlü çeşidiyle varlığını devam ettiren kadim bir olgudur. Bu olgu öyle büyük bir etkiye sahip ki Müslüman toplumları grup ve hiziplere ayırmakla kalmamış, aksine her grubun diğer grupla savaşmasına, birbirlerini küfür, şirk, fısk ve bidatle suçlamasına sebep olmuştur. Müslüman gruplar arasında ciddi savaşlar ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bazıları taşkın grupların arkasında durdu ve onları mal, silah ve insan gücü açısından destekledi. Bu taşkın gruplar, Haricilerin ayak izlerini takip etmekte ve insanları şeriatın fer’î meselelerinde kendi görüşlerini kabul etmeye zorlamaktadır. Eğer Allah tüm Müslümanların şer’î hükümlerde ittifak etmelerini ve bu konuların hiç birinde ihtilaf etmemelerini isteseydi bu durumda kitabını, değişik anlayışların ihtilaf etmeyeceği, tamamı delalet açısından kesin olan muhkem naslarla indirirdi. Fakat Yüce Allah, kitabını muhkem-muteşabih vb. ihtimallerin olduğu lafızlarla indirdi. Peygamber’in (a.s.) vazifesini de beyan olarak tayin etti ki Rasulullah (a.s.) ihtiyaç duydukları açıklamaları sahabeye yapardı. Dolayısıyla onun nübüvveti hayali bir nübüvvet değil, insanları gerçekte var oldukları yaratılışa göre ele alan gerçek bir nübüvvetti ki bu da sahip oldukları farklı niteliklerden dolayı insanların düşünce, fikir ve konumlarında birbirinden farklı olmalarını gerektiriyordu.
Anahtar Kelimeler
Taşkınlık, Muhalefet, Muhalefet Adabı
Abstract
Excess is an ancient phenomenon which has passed throughout the past eras and reached us and still continues to live with all its kinds. This phenomenon has such a huge effect that not only divided the Muslims into the small sects and groups but also kindled wars between these groups and leaded them to blame one another of disbelief, polytheism, immorality and heresy. If only the condition of the Muslims was this only. On the contrary a lot of serious wars aroused among Muslim groups. Some of groups supported some excessive groups and aided them with money, weapon and manpower. These excessive groups follow the footprints of the Kharijites and want to compel all the other people to accept their ideas on details of Islamic Law and by doing all these they try to destroy the nature of human being on which Allah has created them. If Allah has wanted all the Muslims to agree in all the Laws of Islam and not controverse even in one topic then he would has revealed his book with certain and clear laws on which no different thoughts could controverse. But on the contrary he has revealed his book including muhkam-mutashabih and so on. And his prophet’s responsibility was to explain his orders, so has the Prophet (pbuh) explained the Islamic thougths when his companions needed. The companions has interpreated the book when they needed and of course their discretions were different from one another. So his prophethood was a de facto prophethood which dealt with the human being accordingly with their nature and these of course required the people to have different ideas, thoughts and position because of their different skills and faculties.
Keywords
Excess, Controversy, Ethic of Controversy