|
|
Yazar
|
:
Ela TAŞ
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2015
|
Sayı |
:
5
|
Sayfa |
:
739-754
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
Ela TAŞ , (2015). KLASİK DEVİR GALERİLİ TÜRBE SÜSLEMELERİ İÇİNDE SULTAN III. MEHMED TÜRBESİNİN YERİ. Route Education and Social Science Journal , 5, p. 739-754. Doi: 10.17121/ressjournal.330.
|
8362 4647
|
Özet
Oldukça genç bir yaşta vefat eden III. Mehmed, Ayasofya Müzesi’nin bahçesinde, kendisi için yapılmış türbede yatmaktadır. Oğlu I. Ahmed tarafından yaptırılmış olan eser, Klasik dönem hanedan türbelerinin sonuncusu olarak, mimari ve üst örtü açısından dikkat çekmektedir. Mimar Sinan tarafından I. Süleyman türbesiyle başlatılan, II. Selim ve III. Murad ile devam ettirilen galerili düzenin, son temsilcisi olarak karşımıza çıkan yapı, planıyla klasik dönem türbe mimarisini yansıtırken, bünyesinde barındırdığı barok etkili bezemeleriyle, bu süreçte ortaya konan türbelerden, tezyinat açısından ayrılmaktadır. Bu makalede, III. Mehmed türbesinin, kubbesinden, dış mekânına doğru, dengeli bir şekilde uygulanmış, kalem işi, çini, taş, ahşap süslemelerinin tanıtımı, aynı zamanda, özdeş tipolojideki, türbe yapıları ile süsleme programı açısından kıyaslanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Mimar Sinan tarafından I. Süleyman türbesiyle başlatılan, II. Selim ve III. Murad ile devam ettirilen galerili düzenin, son temsilcisi olarak karşımıza çıkan yapı, planıyla klasik dönem türbe mimarisini yansıtırken, bünyesinde barındırdığı barok etkili bezemeleriyle, bu süreçte ortaya konan türbelerden, tezyinat açısından ayrılmaktadır.
Bu makalede, III. Mehmed türbesinin, kubbesinden, dış mekânına doğru, dengeli bir şekilde uygulanmış, kalem işi, çini, taş, ahşap süslemelerinin tanıtımı, aynı zamanda, özdeş tipolojideki, türbe yapıları ile süsleme programı açısından kıyaslanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Türbe, III. Mehmed, Süsleme, Barok
Abstract
Mehmed III died at quite a young age, and his tomb is located in the garden of the Hagia Sophia Museum. Built by his son Ahmed I, it draws attention in terms of architecture and cover coat as well, as the last of the tombs of the Classical Era dynasty. As the last representative of the gallery layout started by Mimar Sinan with the tomb of Suleyman I and continued with Selim II and Murad III, the structure reflects the classical era tomb architecture with its plan, but is distinguished from the tombs built in this period in terms of decoration with its baroque influenced ornaments. It is aimed in this article to introduce the tomb of Mehmed III in terms of its hand-drawn, tile, stone and wooden ornaments applied harmoniously from its dome to its outer space as well as to compare and evaluate it with regard to tomb structures of identical typology in terms of ornamentation program.
As the last representative of the gallery layout started by Mimar Sinan with the tomb of Suleyman I and continued with Selim II and Murad III, the structure reflects the classical era tomb architecture with its plan, but is distinguished from the tombs built in this period in terms of decoration with its baroque influenced ornaments.
It is aimed in this article to introduce the tomb of Mehmed III in terms of its hand-drawn, tile, stone and wooden ornaments applied harmoniously from its dome to its outer space as well as to compare and evaluate it with regard to tomb structures of identical typology in terms of ornamentation program.
Keywords
Tomb, Mehmed III, Ornamentation, Baroque
|
|