|
Yazar
|
:
Ömer Tuğrul KARA
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2018
|
Sayı |
:
34
|
Sayfa |
:
1302-1316
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
Ömer Tuğrul KARA , (2018). SABAHATTİN ENGİN’İN “TEDİRGİNLER” ADLI TİYATRO ESERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Route Education and Social Science Journal , 34, p. 1302-1316. Doi: 10.17121/ressjournal.1693.
|
1178 867
|
Özet
Sabahattin Engin’in “Tedirginler” isimli oyunu psikolojik bir eserdir. “Tedirginler” aynı zamanda bir salon hikâyesidir. Eserde küçük bir ailenin dağılmasına sebep olan, bencil ve sorunlu bir kadın olan Emel’in etrafına verdiği zararlar tüm çıplaklığıyla anlatılmaktadır. Emel’in bu durumu ister istemez çevresindekilere yansımakta ve aile içindeki herkes bu dramatik havanın içinde bunalmaktadır. Bu çalışmada Sabahattin Engin’in “Tedirginler” isimli eseri üzerine bir içerik incelemesi yapılmıştır. Sabahattin Engin’in kendine özgü bir tiyatro anlayışı vardır. Her ne kadar kaynaklarda “Toplumsal sorunlara millî-ahlaki açıdan çözümler aradığı” söylense de yazarın asla böyle bir kaygı gütmediğini ve tiyatro anlayışının da bu yönde olmadığını eserlerine bakarak söyleyebiliriz. Engin, sanat anlayışı içerisinde ideolojik düşünceye yer vermemektedir. Sabahattin Engin’in sanat anlayışını çok kısa bir şekilde özetlersek onun için asıl unsurun insan olduğu gerçeğini dile getirmemiz gerekir. İdeolojik düşüncelerin etrafında şekillenen karakterlerin sanatın konusu olamayacağını dile getirir. Ona göre sanatın asıl konusu insan olmalıdır. İnsanı ele alınırken de onun her yönü işlenmelidir. Bu incelemeyle Türk tiyatro tarihinde çok az bilinen Sabahattin Engin ve onun bilinmeyen bir oyunun tanıtılması, yorumlanması amaçlanmıştır. Çalışma tarama modeliyle gerçekleşmiştir.
Anahtar Kelimeler
Sabahattin Engin, Tedirginler, Dram, Tiyatro, Oyun
Abstract
Sabahattin Engin’s play “Tedirginler (Those Anxious)” is a psychological work. “Tedirginler (Those Anxious)” is also a parlour story. In the story, the damage caused by Emel, a selfish and troubled woman who brought about the breakup of a small family, is starkly told. Emel’s attitudes inevitably reflect on her surrounding and cause everyone to get down in this moody atmosphere. In this study, a content analysis was employed to examine Sabahattin Engin’s work called ‘’Tedirginler (Those Anxious)’’. Sabahattin Engin owns his unique theatrical attitude. By looking at his literary works, we can conclude that even if he is said to search for national and ethical solutions for societal problems, neither him nor his theatrical attitude is concerned about such issues. Engin does not cover ideological views in his sense of art. We should first state the reality of human component if we want to summarize Sabahattin Engin’s sense of art. He suggests that the characters which are formed by ideological views cannot be the theme of art. For him, the actual theme of art has to be human beings. Besides, Humans’ each dimension has to be taken into consideration when they are the theme themselves. The study was carried out through a screening model. This review aims at introducing Sabahattin Engin who is not known much in the history of Turkish theater, and interpreting an unknown play conducted by him.
Keywords
Sabahattin Engin, Tedirginler, Drama, Theater, Play