|
Yazar
|
:
Mevlüt CEYLAN
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2018
|
Sayı |
:
34
|
Sayfa |
:
857-863
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
Mevlüt CEYLAN , (2018). SPARTAKÜS AMİRİ AMERCo-ROMA’YA KARŞI. Route Education and Social Science Journal , 34, p. 857-863. Doi: 10.17121/ressjournal.1650.
|
1280 880
|
Özet
T S Eliot’a göre hakiki şiir iletişimi, anlaşılmadan önce kurar. Eliot’un sözünü ettiği iletişimin en başarılı örneklerinden olan şiiri bazı eleştirmenlerce sanatsa Kim Havaya Uçurdu Amerika’yı l değeri sorgulansa da şiiri düzyazı ile anlatılmayan olarak tanımlayan Eliot’un savını doğrular niteliktedir.
Amiri Baraka yaşamı boyunca anamalcı zihniyetin yalnız siyahi ırkı sömürüsüne direnmemiş, tüm insanlığın şiir başta olmak üzere edebiyatın farklı dallarında savunucusu olmuş, yapıtlar vermiştir.
Kim Havaya Uçurdu Amerika’yı şiiri yalnız süper güç olarak Amerika Birleşik Devletleri’nin uluslararası ilişkilerdeki rolünü masaya yatırmaz; diğer toplumlara baskıcı müdahil tavrını ve Amerika’nın kendi içinde barındırdığı farklı ırklara mensup gruplarla sürdürdüğü ilişkilerini de sorgular.
Bir manifesto olarak değerlendirilebilecek söz konusu şiir insanlık bilincinin başkaldırısının sesidir.
Anahtar Kelimeler
‘Somebody blew up America’, Afro-American, Amiri Baraka, Colonialism.
Abstract
The attack on World Trade Center in the US on 9/11, 2001 changed the face of international relations, in particular; between the US and Islamic countries. Amiri Baraka is one of the most formidable voices of the protest and who questioned the validity of political decisions which led military actions to the countries which claimed to take part in the action. The poem brought back past lives of oppressed coloured and others to the present, also exposed Manichaist psyche of the ruling elite of the US. The poem can be regarded as a manifesto for colonial Powers treatment of others, the Barbarians.
Keywords
‘Somebody blew up America’, Afro-American, Amiri Baraka, Colonialism.