Özet
AUTOETHNOGRAPHIC PRODUCTIONS IN THE CONTEXT OF IMMIGRATION IN CONTEMPORARY FIBER ART
Bu araştırma güncel iplik sanatında 2000’lerden günümüze üretilmiş otoetnografik çalışmaları göçmenlik olgusu bağlamında ele alır. Bu araştırmada tekstil sanatı, lif sanatı (fiber art) art fabric (sanatsal tekstiller) ve iplik sanatı olarak değişen anlamlarıyla ipliğin sanat alanındaki varlığı tarihsel süreç dâhil edilerek ele alınır. Sanat temelli bir araştırma yöntemi olan otoetnografinin çoklu tanımlarına yer verilerek, bu yöntemin görsel sanatlar alanında uygulanabilmesi için gerekli özellikleri içinde barındıran Hatırlatıcı\Çağrışımcı (Evocative) otoetnografiye değinilir. Akabinde bu izleği göçmenlik kelimesinin etimolojik bir anlamla tanımlanması takip ederken, bu tanımlar doğrultusunda göçmenlik olgusunu ele almış altı sanatçının araştırmaya dâhil edilen Hale Ekinci, Daniela Tiger, Gözde Ju ve Hatice Dönmez Aydın’ın üretimleri okumalar dâhilinde ele alınmıştır. Üretimleriyle bulgulara dâhil edilen sanatçılar, otoetnografik üretimleri üzerinden belirlenmiştir. Bu araştırma, sosyolojinin altında yer alan göçmenlik olgusunu, göç deneyimini yaşamış sanatçıların seçilmiş üretimleri üzerinden sundukları otoetnografik anlamların bağlantısına tanıklığı kapsar. Sonuç olarak göçmenlik edimini deneyimlemiş sanatçıların kendi hayat hikâyelerine ait otobiyografik verilerle, geldikleri kültürden beslenmiş oldukları etnografik temellerin kesimsilerinden etkilenmiş oldukları görülür. Söz konusu göçmenlik deneyimini referans alan üretimler gerçek anlamda bir göç ediminin temsili olmasa da kurgu aşamasında göçmenlik olgusuna bir gönderme niteliği taşıdığı açıkça görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Göçmenlik, İplik Sanatı, Otoetnografi.