|
Yazar
|
:
ABDULHAMİT TURGUT
|
|
Türü |
:
|
Baskı Yılı |
:
2021
|
Sayı |
:
60
|
Sayfa |
:
361-377
|
DOI Number: |
:
|
Cite : |
ABDULHAMİT TURGUT , (2021). İLİM ADAMLARININ TAʿLÎL NAZARİYESİNE YAKLAŞIMI. Route Education and Social Science Journal , 60, p. 361-377. Doi: 10.17121/ressjournal.2911.
|
1067 904
|
Özet
Arapça kelimelerin sonundaki iʿrâb alâmetlerinin farklı oluşu âlimlerin dikkatini çekmiş ve bunların mantıklı bir sebebinin olabileceğini düşünmüş olmaları muhakkaktır. Nitekim gramer âlimleri, bu düşüncelerini yalnızca zihinlerine hapsetmemişler, gerek dil olguları, gerekse gramer kuralları olsun Arap gramerinin tüm kuralları hakkında, “Bu niçin böyledir?” sorusuna makul sebepler bulmaya çalışmışlardır. Kelimenin merfûʿ, mansûb, mecrûr yada meczûm olmasının bir sebebi olmalıydı. İşte, “ʿillet” (gerekçe) adıyla anılan bu sebepler, sonraları nahiv ilminin önemli bir parçası hâline gelmiş, hakkında özel kitaplar yazılmış, dilbilim kitaplarında onunla ilgili bölümler açılmış ve sonuçta gramer kitaplarında kuralların doğruluğunun delili olarak yer almıştır. Nahivciler, en başından beri ʿilleti kullanmaktaydılar. Nahiv tarihine bakıldığında taʿlîlsiz bir nahvin düşünülemeyeceği görülür. Yine nahiv taʿlîl tarihine baktığımızda nahivciler ʿillet konusunda iki tutum sergilediklerini görüyoruz. Nahiv ʿilletlerinin tamamını kabul edip savunan tutum ve nahiv ʿilletlerinin bazı yönlerini eleştiren tutum olarak ortaya çıkmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Anahtar Kelimeler: ʿİllet, Taʿlîl, Maʿlûl.
Abstract
It is certain that the omens of irarab at the end of Arabic words have attracted the attention of scholars and they thought that there may be a logical reason for them. As a matter of fact, grammatical scholars have not imprisoned these thoughts only in their minds, both about language phenomena and all the rules of Arabic grammar, whether it is grammar rules, “why is this so?"they tried to find reasonable reasons for the question. There must have been a reason why the word was merfuʿ, mansub, majrur or majzum. Here, these reasons, called "ilillet " (justification), later became an important part of nahiv Science, Special Books were written about it, chapters about it were opened in linguistics books, and eventually appeared in grammar books as evidence of the accuracy of the rules. The nahivists had been using it from the very beginning. Looking at the history of Nahiv, it is seen that a nahvin without talillil could not be considered. Again, when we look at the history of nahiv Tallil, we see that nahivists have two attitudes aboutilillet. It appears as an attitude that accepts and defends all of its nahivillets and an attitude that criticizes some aspects of its nahivillets.
Keywords
Keywords: Cause, Reason, Make Cause.